Over mij
Daar stond ik dan. Als klein meisje droomde ik er al van. Schoolleider zijn.
En dan ben je het en kom je erachter dat het hélemaal niet is wat je had gedacht en verwacht.
Toen ik startte als schoolleider ging ik ervoor. De stip op de horizon. Sturen op onderwijskwaliteit en mijn collega's motiveren, begeleiden en inspireren goed onderwijs te geven. Dat kon ik goed en daar werd ik blij van. Maar in de praktijk liep het anders. Ik werd volledig geleefd door de waan van de dag. Ik was volop bezig met adhoc taken en voelde mij meer een conciërge en administratief medewerker, dan een schoolleider.
Dat moest toch anders kunnen?
Ik ben mij meteen gaan verdiepen in Productief Werken en ben daarnaast een Talenttraject gestart waarin ik op zoek ging naar mijn talenten, drijfveren en behoeften. Ik kreeg inzichtelijk wat voor mij werkt - en niet werkt! - in het inrichten van mijn werk en mijn werkomgeving. Al deze nieuwe kennis en inzichten zorgde meteen voor meer rust, focus en plezier.
Hoe ik dit verschil merkte?
Ik merk het aan heel veel dingen, maar ik zal de belangrijkste switches met je delen. Ik ging van...
- een gejaagd gevoel naar een rustig gevoel;
- vaak te laat zijn voor afspraken naar voorbereidingstijd én verwerkingstijd rondom afspraken;
- hard werken naar slim werken;
- alle ballen in de lucht houden naar bewust kiezen welke ballen ik vang en welke ik even laat liggen;
- na een werkdag languit op de bank volledig uitgeput naar energie om met het gezin te eten en zelfs nog te sporten als de meiden op bed liggen;
- het idee hebben dat ik mijn leraren onvoldoende begeleidde naar een begeleidingsplan op maat.
Door mijn positieve verandering kreeg ik meer aandacht voor de situatie van anderen: er zijn meer mensen die hun werk willen doen met meer rust, focus en plezier.
Een rondje in mijn netwerk leverde namelijk veel herkenning op bij anderen. Veelal leidinggevenden in het onderwijs. De adhoc-taken, de disbalans tussen werk en privé en vooral de behoefte om méér te doen van wat bij ze past en waar ze goed in zijn.
Ik begon mijn kennis te delen
Door Talenttrajecten aan te bieden. In deze trajecten leer ik jou wat voor jou (niet) werkt in het optimaal inrichten van je werk en werkomgeving. En het leuke hiervan is dat de mensen thuis ook het verschil gaan merken van het feit dat jij je talenten optimaal inzet en benut.
Daarnaast merkte ik een behoefte aan concrete en praktische tools.
En dat resulteerde in masterclasses en trainingen op het gebied van productief werken, communicatie, talentmanagement en klantgerichtheid. Voor onderwijsprofessionals én voor mensen die niét in het onderwijs werken. Want deze domeinen zijn voor veel meer sectoren interessant!
En tot slot wil ik natuurlijk mijn passie voor het onderwijs niet verloren laten gaan. Sterker nog.. ik wil meer mensen motiveren het onderwijs in te gaan. Speciaal voor hen bied ik 'Didactiek on Fleek' aan. Met dit programma geef je een impuls aan je didactiek, klassenmanagement en pedagogiek.
Maar ook stap ik vaak nog graag zélf de school in en ondersteun ik scholen graag bij het optimaal inrichten van de ondersteuningsstructuur, planmatig werken aan onderwijskwaliteit én de veranderende rol van IB-er naar KC-er.
Meer weten?
Bekijk mijn aanbod of plan meteen hier een belmoment in. Ik maak graag kennis met je!
Plan direct je gratis belmoment in!