Fenna. Als de klok tien uur slaat en we naar buiten gaan voor een kwartiertje pauze, zoekt zij een rustig plekje op. Alleen. Meestal met haar rug tegen de muur van het schoolgebouw, haar blik gericht op het schoolplein. Ze kijkt rond. En soms zie haar glimlachen. Als er een doelpunt wordt gescoord. Als er een grap wordt verteld. Als ze ziet dat ik naar haar kijk.
Mijn collega’s vinden het zielig. Vinden háár zielig. Een Remi. Ik moet haar motiveren en leren te spelen. Vooral samenspelen. De pauze voorbespreken, haar koppelen aan klasgenoten. Adviezen genoeg.
Ik ga met haar in gesprek. ‘Ik vind het fijn om alleen te zijn in de pauze, juf. Alleen zitten en kijken. Even alleen zijn. Mijn hoofd wordt dan weer rustig.’
Waarom zou ik dit introverte meisje willen uitdagen tot extravert gedrag? Omdat wij dat graag zien? Samenspelende kinderen op het schoolplein? En omdat wij kinderen die alleen zitten willen aansporen tot samenspel?
Fenna vindt het juist fijn even alleen te zijn. En echt alleen is ze niet. Ze heeft non-verbaal veel contact met anderen en werkt en speelt in de groep heel goed samen. Klasgenoten zijn dol op haar. En zij op hen.
Dus bedankt voor de adviezen collega’s, maar ik doe het anders. Wíj́ doen het anders. Minstens één pauze in de week, zit ik naast haar. We zijn stil. Kijken rond. Glimlachen. We zijn samen alleen.
‘Je bent de eerste juf die niét zegt zich zorgen te maken om haar gedrag tijdens het buitenspelen. Die niét een kant en klaar actieplan voor mijn neus legt hoe we het spelen van Fenna tijdens de pauze moeten stimuleren. Bedankt dat onze dochter bij jou echt zichzelf mag zijn.’
Jaren later denk ik nog vaak aan deze momentjes met Fenna.
Lievelingsmomentjes.
En ik zie door Fenna steeds meer Fenna’s. Kinderen die even willen opladen na sociaal contact. Even alleen. Vooral na veel samen.
Wie is jouw Fenna? En mag deze Fenna van jou ‘even alleen, vooral na veel samen'? Even opladen na (intensief) sociaal contact?
Of schuilt er misschien in jou een Fenna? Durf je omgeving dan af te stemmen op je behoeften en motivaties. Alleen dan kan jij de beste versie van jezelf zijn. Voor jezelf. En anderen. Hoe? Ga naar de pagina 'Op zoek naar een Onderwijs-/ Talentcoach'